Program Czyste Powietrze. Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania!
Od początku 2023 roku obowiązują nowe warunki korzystania z projektu „Czyste Powietrze”. Dofinansowanie na termomodernizację i wymianę pieca to sposób na walkę z pogarszającym się stanem powietrza. Sprawdź, czy program „Czyste Powietrze” obejmuje również Twoją inwestycję. Zobacz, jak złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach programu „Czyste Powietrze”.
Program „Czyste Powietrze” – co to jest i na czym polega?
„Czyste Powietrze” to program priorytetowy, którego celem są poprawa jakości powietrza, ograniczenie emisji CO2 i zmniejszenie natężenia szkodliwego dla zdrowia smogu. Jest przeznaczony dla osób wykonujących termomodernizację domów jednorodzinnych oraz wymieniających stare piece na nowoczesne źródła ciepła. W ramach programu przewidziano szeroki pakiet dofinansowań.
Dla kogo jest program „Czyste Powietrze”?
Program przeznaczony jest dla właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych. Mogą z niego skorzystać także właściciele lub współwłaściciele wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą. O dofinansowanie z programu „Czyste Powietrze” mogą ubiegać się beneficjenci, których dochód roczny nie przekracza kwoty 135 tys. zł.
Dofinansowania z programu „Czyste Powietrze” nie dotyczą budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych.
Ile dofinansowania można uzyskać z programu „Czyste Powietrze”?
W ramach programu „Czyste Powietrze” dofinansowanie dzieli się na 3 progi, w zależności od przychodów.
Podstawowy poziom dofinansowania – dla osób, których dochód nie przekracza 135 tys. zł. W tym przypadku maksymalna kwota dofinansowania na termomodernizację to 66 tys. zł.
Podwyższony poziom dofinansowania – przysługuje osobom z miesięcznym dochodem na poziomie 2651 zł w przypadku osób samotnych oraz 1894 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych. Maksymalna kwota dotacji wynosi w tym przypadku 99 tys. zł.
Najwyższy poziom dofinansowania – obejmuje osoby z dochodem poniżej 1526 zł w przypadku gospodarstw domowych jednoosobowych oraz 1090 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych. Maksymalna dotacja na termomodernizację to 135 tys. zł.
Na co można wykorzystać dofinansowanie z programu „Czyste Powietrze” 2024?
Dofinansowanie z programu „Czyste Powietrze” możesz przeznaczyć na wymianę starych, nieekologicznych i nieefektywnych źródeł ciepła, które działają na paliwo stałe. Program pozwala wymienić je na nowoczesne systemy ogrzewania, które nie generują zanieczyszczeń. Dofinansowanie można przeznaczyć także na termomodernizację domu.
Dofinansowanie z programu „Czyste Powietrze” możesz wykorzystać na:
- wykonanie audytu energetycznego*;
- montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej;
- modernizację instalacji grzewczej,
- zakup rekuperacji, czyli wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła;
- wymianę źródła ciepła na nowoczesne np. starego pieca – kotła na paliwo stałe (węgiel, drewno) – na nowoczesne źródło ciepła;
- ocieplenie budynku;
- wymianę okien i drzwi.
*Kwota dofinansowania na audyt energetyczny wynosi do 1200 zł i nie wlicza się do maksymalnej kwoty dotacji.
Jak złożyć wniosek o dofinansowanie z programu „Czyste Powietrze”?
Wnioski o dofinansowanie z programu Czyste Powietrze w formie dotacji lub dotacji z prefinansowaniem można składać elektronicznie, lub w formie papierowej.
Czym różni się dotacja od dotacji z prefinansowaniem? Pierwszy rodzaj dofinansowania polega na wypłacie przyznanych środków po zakończonej inwestycji. Natomiast, dotacja z prefinansowaniem przyznawana jest w formie zaliczki, przed rozpoczęciem modernizacji (lub na jej początku). Pozostała część dotacji jest wypłacana po zakończeniu przedsięwzięcia.
Wniosek o dofinansowanie możesz złożyć na kilka sposobów: przez rządowy portal gov.pl (lub bezpośrednio przez system GWD), w urzędzie lub w wybranych bankach.
Najwygodniejszą opcją jest złożenie wniosku przez internet. Wejdź na rządowy portal gov.pl i znajdź zakładkę „Usługi dla obywatela”, a następnie kliknij „Nieruchomości i środowisko”. Odszukaj opcję „Skorzystaj z programu Czyste Powietrze”, znajdziesz tam odpowiedni wniosek. Aby złożyć wniosek przez internet, musisz posiadać profil zaufany, aplikację mObywatel lub zalogować się przez bankowość elektroniczną. Po zweryfikowaniu tożsamości wypełnij wniosek i dołącz wymagane załączniki.
Jeśli nie posiadasz podpisu elektronicznego, wniosek wydrukuj i podpisz. Dokument razem z załącznikami złóż we właściwym WFOŚiGW lub w punkcie konsultacyjno-informacyjnym programu „Czyste Powietrze”, prowadzonym przez gminę.
Wniosek papierowy możesz też wypełnić i złożyć w odpowiednim punkcie konsultacyjno‐informacyjnym lub w oddziale banku, który przystąpił do programu „Czyste Powietrze”.
Niezbędne informacje o dofinansowaniach z programu „Czyste Powietrze”, wykaz dokumentów oraz instrukcję dotyczącą składania wniosku, znajdziesz na rządowej stronie: www.czystepowietrze.gov.pl.
Zobacz, o co pytają nasi klienci
Gdzie znaleźć dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie z programu „Czyste Powietrze”?
Niezbędne dokumenty oraz wytyczne znajdziesz na oficjalnej stronie programu „Czyste Powietrze”.
Program „Czyste Powietrze” do kiedy można składać wnioski?
Program wystartował w 2018 roku i będzie realizowany do końca 2029 roku. Umowy o dofinansowanie będą podpisywane do 31 grudnia 2027 roku.
Czy można skorzystać z dofinansowania na pompę ciepła?
Dofinansowanie na pompę ciepła możesz uzyskać w ramach programu Moje Ciepło.